Populaire advertenties

De eerste herenfiets

In 1886 werd de eerste fiets met een kettingaandrijving gebouwd. De trappers zaten nu niet meer aan het wiel vast, maar aan het frame. Aanvankelijk werd deze aandrijving op driewielers toegepast. Medio 1885 bouwde men een fiets met een kettingaandrijving, en een frame uit stalen buizen. De beide wielen waren vrijwel even groot. Dit type fiets werd Safety genoemd, omdat het fietsen erop veel veiliger was dan op de vorige uitvoering.

Medio 1888 vroeg men patent aan op lucht gevulde fietsbanden, die de banden van massief rubber vervingen. Daarmee was de ontwikkeling van de fiets vrijwel voltooid.

Sindsdien is er aan het ontwerp van de fiets niet zoveel meer veranderd. Wel worden tegenwoordig andere materialen toegepast. De frames worden thans vooral gemaakt van aluminium of staal maar voor duurdere sportfietsen worden ook wel (lichtgewicht) metalen als magnesium en titanium gebruikt. Ook kunnen frames gemaakt worden van koolstofvezel. Ook voor de wielen en banden worden soms andere materialen gebruikt en er bestaan fietsen met asaandrijving in plaats van kettingaandrijving. Maar de meeste fietsen lijken nog sterk op die van vroeger. Grote uitzondering daarop zijn de ligfietsen.

Wettelijke eisen voor de gewone fiets

Een fiets moet minstens uitgerust zijn met:

  • Een bel die hoorbaar is op 20 meter
  • Twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
  • Twee goed functionerende lichten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en indien de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt vooraan wit of geel, continu oplichten of knipperen en achteraan rood ('s nachts bij helder weer vanaf minstens 100 m zichtbaar) continu oplichten of knipperen. De verlichting mag op de fiets of op het lichaam gedragen worden. reflectoren aan weerszijden van de pedalen wit of geel op de spaken en/of de banden minstens 2 gele of oranje dubbelzijdige reflectoren per wiel; vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht en/of een witte reflecterende strook aan weerszijden van elke band. Vooraan een witte en achteraan een rode reflector.